ads2

ads3

Step by step membuat Sambal tumis terasi awet 1mingguan

Sambal tumis terasi awet 1mingguan ~If you enjoy it, give it a thumbs up or you can subscribe to me! Sambal Tumis Telur / Egg memang sedap. Telur boleh di gantikan dgn ikan bilis, sotong dan udang. Memang waktu ini sedang banyak dicari oleh pengguna disekitar kita, salah satunya Anda. Mereka memang sudah terbiasa menggunakan internet di gadget untuk mencari informasi gambar untuk dijadikan ide. Selanjutnya merupakan gambar tentang Sambal tumis terasi awet 1mingguan yang dapat kalian jadikan ide.

Sambal tumis terasi awet 1mingguan Sambal tumis telur rebus pedas & sedap! Bukan sebarang sambal tumis, ini hasilnya jadi lagi sedap bila dah masak. Memang berguna sangat nak dekat puasa ni, boleh buat stok siap-siap. kamu dapat membuat Sambal tumis terasi awet 1mingguan gunakan 7 bahan 4 langkah. Berikut cara anda untuk membuatnya.

Bahan-bahan untuk memasak Sambal tumis terasi awet 1mingguan

  1. Selain itu juga tambahkan 4 Bawang putih.
  2. Sediakan 6 bawang merah.
  3. Anda membutuhkan 10 cabe merah.
  4. Kamu siapin 1 ons cabe rawit merah.
  5. Persiapkan 1 terasi abc.
  6. Kamu siapin 1 sdm gula merah.
  7. Silahkan sobat siapkan 1 sdt garam.

Kata Putra Bugis Temasek, dia dah lama simpan rahsia masak ni dan memang rasa sambal tumis itu berbeza sangat. Kalau sambal tumis udang, saya kisar sedikit udang kering dengan cili kering. Petua arwah nenek, tiap kali kisar cili kering letakkan sikit kunyit hidup, insyallah mana-mana masakan yg perlukan cili, sambal, asam pedas, akan terasa lebih sedap… Sambal tumis ini juga boleh digunakan sebagai rencah untuk menggoreng mee, bihun, kuey teow dan lain-lain untuk Boleh ditambah petai, udang, sotong, kerang, terung dan lain-lain untuk variasi sambal. Simpan sambal tumis ini ke dalam peti sejuk selepas.

Langkah cara memasak Sambal tumis terasi awet 1mingguan

  1. Cuci bawang & cabe, lalu goreng sebentar sampai layu, usahakan minyak baru yg dipakai agar sambalnya jd tahan lama. matikan kompor diamkan sebentar agar uap panasnya hilang.
  2. Setelah itu blender kasar bawang merah, bawang putih, cabe merah, cabe rawit tambahkan garam & air sedikit agar mudah di blender. Cukup tekan beberapa kali sesuaikan dengan selera tingkat kekasaran cabenya. Kalau mau diulek jg bisa ya.
  3. Setelah diblender tumis kembali diminyak bekas menggoreng bawang cabe di awal, masukkan terasi, & gula merah. Aduk terus sampai air menyusut & minyaknya keluar.
  4. Setelah minyaknya keluar, matikan kompor. Sambalnya bisa tahan sampai 1 mingguan apalg kalo minyaknya banyak..

Istimewa Sambal Tumis Petai Udang yang dihias cantik dan rasanya juga sangat sedap, malah mampu menggamit air tangan ibu kita di kampung. Lagi istimewa apabila petai yang tidak dimasak di tabur untuk di makan bersama sambal udang. Autoplay. description : Dapur Bujang- Sambal Tumis Santan. Sambal Tumis Ikan Kembung ni memang mudah. Tumis cili kisar guna api perlahan sehingga masak dan garing.

Begitulah pembahasan Sambal tumis terasi awet 1mingguan terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan blog ini bermanfaat suport kami dengan cara bagikan postingan artikel situs ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain-lain, atau bisa juga menandai halaman blog ini,postingan ini dikelompokkan ke dalam kategori Sambal tumis terasi awet 1mingguan.

LihatTutupKomentar

ads1

close