ads2

ads3

Panduan memasak Sambal ikan bilis (sambal nasi lemak)

Sambal ikan bilis (sambal nasi lemak) ~Selain sambal ikan bilis, saya gandingkan nasi lemak saya hari ini dengan ayam goreng, telur mata, ikan bilis goreng dan timun Jepun. Ayam dilumur garam dan serbuk kunyit dan sebelum digoreng, digolek ke dalam tepung gandum terlebih dahulu. Nasi Lemak with Sambal Chilli Ikan Bilis. by daphnegoh Memang saat ini sedang banyak dicari oleh masyarakat disekitar kita, salah satunya kamu. Mereka memang sudah terbiasa mamnfaatkan internet di smartphone untuk mendapatkan informasi gambar untuk dijadikan contoh. Next adalah gambar tentang Sambal ikan bilis (sambal nasi lemak) yang bisa sobat jadikan contoh.

Sambal ikan bilis (sambal nasi lemak) This ikan bilis sambal is best served with all the traditional fixings of nasi lemak - freshly cooked coconut rice, a fried or boiled egg, sliced cucumbers and fried peanuts and anchovies. p.s. this is what ikan bilis looks like after it's properly peeled and prepped. Resepi sambal nasi lemak ini saya pelajari dari Lisa tuan punya Nasi Lemak Layan yang memang terkenal. Bila Lisa memberitahu sambal nasi lemak dia sangat kebabom, ada juga yang mengecam dengan menulis Lisa sangat meninggikan diri. kamu dapat membuat Sambal ikan bilis (sambal nasi lemak) gunakan 9 bahan 5 langkah. Berikut langkah-langkah untuk memasaknya.

Bahan dan bumbu untuk memasak Sambal ikan bilis (sambal nasi lemak)

  1. Silahkan sobat persiapkan 1 genggam cabe keriting kering.
  2. Siapkan juga 1 genggam ikan bilis(teri).
  3. Siapkan juga 5 siung bawang merah.
  4. Sobat juga memerlukan 2 siung bawang putih.
  5. Kamu membutuhkan dikit Garam.
  6. Silahkan kamu persiapkan secukupnya Penyedap.
  7. Persiapkan Gula pasir secukupnya (boleh pake gula merah jg).
  8. Kamu butuh 2 sdm air asam jawa.
  9. Sediakan 1 blok kecil terasi.

Kalau Lisa tidak memberitahu begitu, mungkin saya pun tidak berminat untuk mencuba resepi sambal nasi lemak Lisa ini. Asasnya, penyediaan sambal adalah sangat ringkas. Anda cuma perlu menumis bawang, masukkan cili blend (yang dikisar), gula dan garam terus siap.. nasi lemak, ikan bilis rangup, sambal nasi lemak, sambal, resepi rahsia, resepi, ikan bilis, sambal sedap, Resepi Pilihan: Sambal Kering Telur vs Petai Paling Sedap. Sambal ikan bilis is a fiery hot sauce made with dried anchovies, chillies, belacan (shrimp paste).

Langkah cara memasak Sambal ikan bilis (sambal nasi lemak)

  1. Belah ikan teri buang kulitnya. Cuci sebentar. Tiriskan. Lalu goreng sampai garing. Sisihkan.
  2. Iris bawang merah dan bawang putih. Sebenarny pake bawang bombay jg biar enak. Cuman bombay lg langka dan mahal. Jd pake bawang merah aja. Sisihkan.
  3. Rebus cabe keriting kering, hingga empuk. Angkat dan bilas dengan air mengalir. Biar kan hingga cabe dingin. Setelah dingin, giling cabe dgn blender. Kasi air sedikit saja. Giling hingga halus..
  4. Panaskan minyak. Tumis bawang merah dan bawang putih hingga harum. Masak hingga bawang agak kering tp jgn sampe gosong. Kemudian masukan cabe giling..
  5. Beri air asam jawa. Jgn lupa kasi terasi, terasi ny diancurin dl pakai tgn boleh. Kemudian aduk-aduk. Masukan garam, gula dan penyedap. Aduk rata. Tes rasa. Masak sambal hingga air agak menyusut dan sambal matang dengan api kecil. Setelah matang masukan ikan teri yang sudah di goreng td. Aduk rata masak sebentar saja. Matikan kompor.angkat dan sajikan dengan nasi lemak..

It is a great accompaniment to many Asian dishes including Nasi Lemak. Bila fikir nak masak menu apa untuk keesokan pagi, ibu-ibu mesti jadi pening. Sebenarnya senang saja janji kita kreatif dan pandai berjimat. Lebihan Sambal Bilis Nasi Lemak yang dibuat sehari sebelum boleh disimpan di dalam peti dan kemudian dijadikan menu yang mudah dan sedap iaitu Pau Goreng Inti Sambal Bilis. This is the most traditional version.

Begitulah pembahasan Sambal ikan bilis (sambal nasi lemak) terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa artikel website ini bermanfaat suport kita dengan cara bagikan postingan artikel website ini ke akun sosial media yang kamu punya seperti facebook, instagram dan lain sebagainya, atau bisa juga mem-bookmark halaman website ini,artikel ini dikelompokkan ke dalam kategori Sambal ikan bilis (sambal nasi lemak).

LihatTutupKomentar

ads1

close