ads2

ads3

Step by step membuat Sambel Budu

Sambel Budu ~Masukan pati budu dan air asam jawa dan perah air limau kasturi. Sambal Goreng Budu.siapa nak boleh contac no tu yea. Resipi Sambal Budu Goreng Ini Akan Buat Anda Kecur, Memang Sedap! Memang sekarang ini sedang banyak dicari oleh pengguna disekitar kita, salah satunya kalian. Mereka memang sudah terbiasa mamnfaatkan internet di gadget untuk mendapatkan informasi gambar untuk dijadikan inspirasi. Seterusnya merupakan gambar seputar Sambel Budu yang dapat kalian jadikan contoh.

Sambel Budu Kalau tak ada budu, tak lengkap sesuatu juadah yang dinikmati itu. Tapi, pernah tak anda nikmati budu goreng? How to Grow Roses From Cuttings Fast and Easy anda mampu memasak Sambel Budu manfaatkan 5 bahan 4 langkah. Inilah langkah-langkah untuk membuatnya.

Komposisi untuk memasak Sambel Budu

  1. Silahkan kamu siapkan 5 bh bawang merah, iris tebal.
  2. Sediakan 15 bh cabe rawit, iris.
  3. Silahkan kamu persiapkan 3 sdm budu.
  4. Siapkan juga 1 bh jeruk nipis.
  5. Selain itu juga tambahkan 1/2 sdt gula.

Mike Kincaid Recommended for you Sambal is an Indonesian chili sauce or paste typically made from a mixture of a variety of chili peppers with secondary ingredients such as shrimp paste, garlic, ginger, shallot, scallion, palm sugar, and lime juice. Sambal is an Indonesian loan-word of Javanese origin (sambel). Memang dah lama mencari budu jenama lain dari yang sebelum nya kerana ia tak menepati selera saperti yang pernah beli di Kelantan ketika. Nak buat sambal budu tempoyak ni cuma dihiriskan bawang, cili dan perahkan asam limau ke dalam budu.

Langkah cara memasak Sambel Budu

  1. Siapkan bahan yg hendak diolah.
  2. Tumis bawang merah hingga wangi. Tambahkan cabe rawit.
  3. Tambahkan budu. Aduk rata. Tambahkan gula. Aduk, angkat.
  4. Peraskan jeruk nipis. Sajikan.

Bundo lebihkan tempoyak sebab nak hilangkan rasa budu yang masin. Bubuh juga setengah sudu kecil gula. Bundo tambah air sikit sebab pekat. Hidangan ini terdiri daripada nasi kerabu kuning, sambal kelapa, sambal tumis santan, budu masak, sambal lada, ulam-ulam dan keropok. Ada jugak budu yang diperbuat daripada ikan lain seperti ikan selar, kembung, selayang, tamban dan lain-lain, budu yang berwarna kelabu ni dikenali sebagai "budu plagho".

Begitulah pembahasan Sambel Budu terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa artikel situs ini bermanfaat suport kita dengan cara bagikan postingan artikel blog ini ke akun sosial media yang kamu punya seperti facebook, instagram dan lain-lain, atau bisa juga menandai halaman website ini,postingan ini dikelompokkan ke dalam kategori Sambel Budu.

LihatTutupKomentar

ads1

close