ads2

ads3

Cara memasak Bubur Nasi Jagung

Bubur Nasi Jagung ~Lihat juga resep Bubur Jagung Ketan enak lainnya! Sebut sahaja resepi bubur jagung,terbayang hirisan jagung empuk yang dihidangkan bersama santan dan juga aroma daun pandan wangi yang menyedapkan. Kalau saya ke Cameron Highland,memang boleh kata wajib bawa balik jagung mutiara asli yang ditanam di sana. Memang waktu ini sedang banyak dicari oleh pengguna disekitar kita, salah satunya kalian. Mereka memang telah terbiasa menggunakan internet di HP untuk mendapatkan informasi gambar untuk dijadikan wawasan. Berikutnya merupakan gambar tentang Bubur Nasi Jagung yang bisa sobat jadikan inspirasi.

Bubur Nasi Jagung Kalau beli di kedai, pasti harganya mahal. Tapi jika disediakan sendiri, selain dapat menjimatkan, dapat juga dimakan berulang kali atau menambah nambah. Jadi jangan lupa untuk mencuba resepi mudah ini. kamu bisa memasak Bubur Nasi Jagung menggunakan 7 bahan 7 langkah. Berikut langkah-langkah untuk membuatnya.

Bahan dan bumbu untuk memasak Bubur Nasi Jagung

  1. Sediakan 2 bh jagung manis.
  2. Kamu siapin 1 genggam beras.
  3. Sediakan 2 bh hati ayam.
  4. Selain itu juga tambahkan Bumbu sop (langsung jadi, beli dipasar).
  5. Anda Memerlukan 1 batang daun bawang.
  6. Anda membutuhkan 2 bh daun sop.
  7. Sediakan Air.

Resepi Bubur Jagung, paling sedap buat hidangan minum petang. Resepi yang mudah, tetapi sungguh membuka selera. Kalau ada jagung segar anda boleh cuba masak bubur jagung. Che Nom letak gula melaka sebagai tambahan kepada gula pasir biasa.

Step by step cara memasak Bubur Nasi Jagung

  1. Siapkan bahan2 trlebih dahulu.
  2. Siapkan jagung, lalu serut jagung.
  3. Masukkan beras dipanci dan air lebih banyak 2x lipat dari masak nasi biasa agar menjadi bubur.
  4. Setelah mendidih masukkan jagung serut (tambahkan air jika kurang) aduk2 rata. Jika sudah mulai mendidih masukkan hati yg sudah di cuci bersih dan dicincang (aduk rata).
  5. Siapkan bumbu sop yg sudah dibeli dipasar sekitat 2Sdm (aduk sampe rata dg menggunakan api kecil).
  6. Jika sudah benar2 mendidih dan menjadi bubur (tanek) masukkan daun sop dan daun bawang yg sudah d potong2 (aduk2 sampe rata) lalu sajikan didalam mangkok, beri taburan bawang goreng dan kecap manis..
  7. J.

Untuk santan pula, seeloknya digunakan santan segar kerana rasanya lebih enak berbanding santan kotak. Resepi bubur jagung, resep bubur jagung manis, resep bubur jagung, resepi bubur lambuk, resepi bubur, resepi bubur nasi, resepi bubur cha cha, resepi bubur lambuk terengganu, resepi bubur pulut hitam, resepi bubur pedas, resepi bubur ayam, resepi bubur asyura, resepi bubur durian, resepi bubur jagung, resepi bubur kacang, resepi bubur nasi ayam. Jarang kalau nak jumpa bubur nasi bersama jagung kan? Oleh itu, apa kata anda cuba resipi ini supaya dapat pelbagaikan menu untuk seisi keluarga. Bukan itu sahaja, anak-anak pun akan suka kalau bubur letak jagung ni.

Begitulah pembahasan Bubur Nasi Jagung terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa postingan blog ini bermanfaat suport saya dengan cara bagikan postingan artikel website ini ke akun sosial media yang kamu punya seperti facebook, instagram dan lain-lain, atau bisa juga menandai halaman website ini,artikel ini dikelompokkan ke dalam kategori Bubur Nasi Jagung.

LihatTutupKomentar

ads1

close